Ondernemers

Uitgelicht

LEV Amsterdam

Videomarketing

Door: Vincent Kuyvenhoven / Samuel de Zeeuw

Op de eerste etage van gebouw D aan de Haarlemmerweg zitten de jongens van LEV. Ingericht als hybride kantoor / huiskamer vormt dit een fantastische plek te kunnen werken aan de videomontages, het ontvangen van klanten en de producties te tonen. Lopend over een losse plank op het dak van een wolkenkrabber, vervolgd met een vlucht met virtuele jetpack vliegen we al pratend door de wereld van LEV Amsterdam.

Wat doet LEV?
Wij maken Videomarketing. Aanvullend aan een video voegen we een marketingstrategie toe. Deze ontwikkelen wij voor bedrijven en onderzoeken hoe het medium het beste ingezet kan worden om hun doelen te behalen. Wij geven invulling aan het creatieve concept, de campagne, we bepalen het type producties en voeren het produceren uit.

Wij doen dit onder andere gebruikmakend van Video, Animatie en Virtual Reality. In elk stadium van de ‘consumer journey’ willen we relevante en inspirerende content maken en deze op een slimme manier inzetten zodat het verhaal de doelgroep bereikt.

Jullie zetten dus vrij breed in, video, animatie en VR, waar zijn jullie in gespecialiseerd?
Wij werken veel met zelfstandigen uit ons vaste netwerk. Wij zoeken de juiste mensen die het beste in het profiel van de opdracht passen. Dat netwerk wordt steeds groter. Virtual reality (VR) en Augmented Reality (AR) vinden wij erg interessant en deze worden in toenemende mate relevanter voor onze klanten.

Gaandeweg kunnen wij onze klanten meer laten zien om ze te inspireren en onze groeiende kennis over te brengen. Dat doen we onder andere door het geven van pitches, daarin laten we zien wat de trends zijn en demonstreren we onze producten. LEV hoopt in de toekomst het VR en AR stukje meer door te ontwikkelen. Ondertussen maken wij ons daarmee al wel bekend.

Er zijn als veel bedrijven al in VR gespecialiseerd, spring je niet te laat in?
Onze product is voornamelijk video en animatie, waarin de nadruk ligt op de geïmplementeerde strategische en creatieve marketing componenten. Als wij aan tafel zitten en we pitchen met een potentieel grote klant, dat gaat hoofdzakelijk over video. De kennisoverdracht van de ontwikkelingen binnen de branche zorgt ervoor dat wij aangesproken worden om opdrachten uit te voeren.

Wat is het eigenlijk verschil tussen Virtual reality en Augmented reality?
Augmented reality, is ook wel gemixte realiteit. Dat is de zichtbare werkelijkheid toegevoegd met digitale extra’s, ofwel“Toegevoegde realiteit”. Pokemon Go is daar een voorbeeld van. De Hololens van Microsoft is een bril die allebei dingen toevoegt aan je gezichtsveld. Wij zien in AR meer de toekomst, een ervaring met VR is namelijk heel erg afgesloten omdat je je ‘echte’ omgeving niet meer ziet. Met Augmented Reality ben je wel aanwezig in de ‘buitenwereld’. Ik kan ingeplugd met AR nog steeds met jou praten en sociaal zijn, maar ondertussen word mijn realiteit verrijkt met wat wat ik maar heb toegevoegd in mijn AR interface.

Waar gaan deze ontwikkelingen naartoe?
De ontwikkelingen van de afgelopen jaren binnen de branche zijn afwisselend met succes en flop projecten, maar uiteindelijk gaan alle apparaten kleiner en onzichtbaarder worden. Op ten duur komen er lenzen op de markt die live de navigatie op je netvlies visualiseren terwijl je op de fiets zit, het beeldscherm van je telefoon verplaatst zich straks in het oog, die ontwikkeling is vrij logisch lijkt me.

Is dat ethisch verantwoord of verleggen de grenzen van technologie ook die van de ethiek?
Google home, ken je dat? Die kun je allerlei vragen stellen, wat het weer wordt of hoe laat de laatste tram gaat. Dat appartaat luistert continu mee, ook als je met je vriendin aan het wippen bent. Die gaat ondertussen berekenen of er misschien een kindje aankomt. Het kan op een gegeven moment zo ver gaan dat hij detecteert dat je hoofdpijn hebt en je een andere zorgverzekering aanbied. Al die opgenomen data wordt achter je rug om verkocht.


Mocht de virtuele wereld op ten duur in de beleving een grotere rol spelen dan fysieke wereld, komen wij straks dan nog ons huis uit?

Waarom niet? Jou avatar kan straks op bezoek komen en voor me zitten middels Augmented Reality, ondertussen zitten we allebei afgezonderd van elkaar thuis. Ik ben zelf een buitenmens, ik heb niets met social media,  maar stel je wilt s’avond naar de bios, ga ik op de bank zitten en kan ik me door New York naar een zaal laten brengen, of ik vlieg met een raket naar Mars en ga daar met jou en andere avatars een op een bank een film kijken. Waarom zou ik de deur uit moeten? Ik denk straks dat veel taken buitenshuis niet meer nodig zijn omdat ze binnenshuis op vele fronten beter zijn om te doen. Als je een week vrij bent, kun je jezelf op een strand projecteren, dat wordt steeds gemakkelijker en ook echt wel relaxed. Je voegt wat geuren toe en zet de verwarming wat hoger, dan alle zintuigen worden geprikkeld.

Zou VR een therapeutische invulling kunnen krijgen voor mensen die bijvoorbeeld moeite hebben met daten of angsten hebben?
Ja, in de coaching bestaat dat inderdaad. Er is een projectie gebouwd voor een fobie voor spreken in het openbaar, dan wordt je voor een volle zaal gezet in de spotlights met de vraag je verhaal te doen. Dat werkt enorm,  en het kan heel erg veel helpen. Ook therapieën voor mensen die bang zijn voor bijen en wespen bestaat. Je kunt dus gewend raken aan datgene waar je in de werkelijkheid angstvallig voor bent en dit kun je virtueel ervaren, maar dit is niet het veld waar wij direct in werken.

Welke projecten lopen nu?
Wij zijn actief in de farmaceutische industrie, voor een klant zijn we animaties aan het maken. We filmen ook medische congressen. Voor Unive hebben we onlangs ook een animatie gemaakt.

Op dit moment loopt er nu een campagne voor NIBC, een grote Nederlandse zakenbank. Bij een omvangrijke herorganisatie scharen ze nieuwe mensen. De campagne met een strategie: mensen eerst verzamelen in een portal, daar kunnen ze informatie krijgen en communiceren met elkaar binnen een chatbox. We zorgen voor een omgeving waarin ze geïnformeerd worden, nazorg krijgen en op de hoogte gesteld worden van evenementen.

Als je een campagne voor een grote klant hebt gedaan denk je als start-up dat je impact maakt maar is dat echt zo? Wij hebben bijvoorbeeld helemaal geen marketing budget, als je impact wilt maken in de marketing kun je beter bij een groot bedrijf gaan werken.

Ondanks geen marketing budget verschaf je aardig wat exposure doordat jullie werk altijd visueel is?
Klopt, en de presentaties die we geven doen dat ook. We pitchen direct met marketeers en krijgen er zelfs goed voor betaald. Wij maken daarmee duidelijk wat we voor ze kunnen doen. De diversiteit van onze werkwijze is best groot, we werken direct met klanten, met bureau’s en andere productiebedrijven om werk uit handen te nemen. Vanochtend zat ik bij een reclamebureau te brainstormen en hebben sinds vandaag een hostingbedrijf als klant. Ik had ze koud opgebeld en in het gesprek werd duidelijk dat ze ideeën hebben iets met video willen gaan doen. Hopelijk mogen we een reeks animaties voor ze maken.

Wat is de droom van LEV?

We willen hoger in die keten terecht komen door meer energie te steken in de innovatie in onze producties. Het is een ambitie een kennisentiteit te worden. Mocht er een grotere vraag ontstaan halen we andere mensen erbij, zolang dat niet afleid van onze ‘core’. Na een uitbreiding met twee extra vaste werknemers en een stagiair, zijn we van een videobedrijf, naar een videomarketing bedrijf getransformeerd. Omdat het medium video op dit moment sterk aan het innoveren is, zien wij de kans hierin mee te stromen om alsmaar beter te worden. We zijn nu ook bezig met een video-testing platform. Reclamebureaus en corporaties kunnen daar testen hoe goed hun video werkt. Dan doen we niet alleen met video maar dankzei tools om het product beter te maken voor meer mensen. Deze koers is als business model veel schaalbaarder. Een digitaal product dat een service verleend, kan wereldwijd uitrollen waarvoor bedrijven maandelijks betalen.

Op dit moment is het proces van werk nog bewerkelijker: veel sales, het bepalen van een strategie per klant en de creative processen per opdracht worden elke keer opnieuw uitgevonden. Hierin worden we wel efficiënter, maar is lastig op te schalen. Soms heb je fantastische idee voor een klant die deze vervolgnes niet wilt kopen, dan is het lastig deze aan een andere klant aan te bieden omdat ze op maat bedacht zijn.
Stapje voor stapje ontwikkelen we ons gestaag daar waar de focus op dat moment ligt,  maar waar we staan over twee of vijf jaar? Geen idee.